Wat maakt sporten zo belangrijk?

Dat sporten belangrijk is weten wij allemaal. Dit is niet alleen belangrijk om er goed uit te zien of om fit te zijn. Maar vooral ook om je vitaal sterker te voelen.
Wil jij je beter voelen, meer energie hebben en misschien zelfs langer leven? Dan hoef je niet veel verder te kijken dan actief bezig zijn. Dit kan al bij dagelijks 30 minuten bewegen.
Hardlopen

Een aantal belangrijke redenen voor lichaamsbeweging

Houdt je op gewicht

Doordat jij meer gaat sporten ga je ook meer energie verbruiken. Hoe intensiever je traint hoe meer caloriën je verbrandt. Je hoeft hiervoor geen uren vrij te maken om naar de sportschool te gaan! Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift op werk, zo beweeg je al meer dan je denkt.

Het geeft energie

Raak je al buiten adem door de boodschappen te doen of als je bezig bent met het huishouden? Regelmatige lichamelijke activiteit kan de spierkracht verbeteren en het uithoudingsvermogen sterk vergroten. Lichaamsbeweging en fysiek bezig zijn, zorgen ervoor dat zowel zuurstof als voedingsstoffen naar onze spierweefsels worden gebracht. Daarnaast helpt het, het cardiovasculaire systeem efficiënter te werken. Wanneer je hart en longen efficiënter werken, heb je meer energie over om de gewone dagelijkse dingen te doen.

 

Stimuleert beter slapen

Heb jij moeite om in slaap te vallen of een hele nacht door te slapen? Regelmatig bewegen kan helpen om sneller in slaap te  vallen en helpt iemand ook dieper te slapen.
Het enige wat je niet moet doen is vlak voor het slapen weer gaan sporten, anders is het mogelijk dat je teveel energie over hebt.

 

Verbetert het humeur

Heb je een emotionele opkikker nodig? Misschien moet je wat stoom afblazen na een stressvolle dag.. Een half uurtje in de sportschool bezig zijn of een stevige wandeling van 30 minuten maken, kan hierbij helpen. Lichaamsbeweging stimuleert verschillende chemicaliën in de hersenen die de sporter gelukkiger maken en helpen ontspannen. Daarnaast worden mensen die regelmatig sporten ook positiever over hun eigen uiterlijk, dat kan het zelfvertrouwen stimuleren en het gevoel van eigenwaarde verbeteren.

 

Het bestrijdt gezondheidsproblemen en ziekten

Maak jij je druk over hart- en vaatziekten? Hoop je een te hoge bloeddruk te kunnen voorkomen? Het maakt niet uit wat je huidige gewicht is, actief bezig zijn verhoogt de high-densitylipoproteïne (HDL), oftewel het “goede” cholesterol en vermindert ongezonde triglyceriden (slechte cholesterol). Hierdoor kan het bloed gemakkelijker door het lichaam stromen en dat vermindert het risico op hart-en vaatziekten. Regelmatige lichaamsbeweging helpt een breed scala aan gezondheidsproblemen te voorkomen waaronder de kans op een beroerte, diabetes type 2, depressie, bepaalde vormen van kanker, artritis en nog veel meer.

 

HDLEn ten slotte.. Lichaamsbeweging is hartstikke leuk!

Lichaamsbeweging is een gezonde manier om de tijd door te brengen. Het geeft je de kans om te ontspannen, te genieten van de buitenlucht of gewoon bezig zijn met iets wat je gelukkig maakt. Lichaamsbeweging kan mensen ook helpen om samen met de familie of vrienden iets te doen in een leuke, sociale omgeving. Ga de wandelpaden niet uit de weg of meld je aan bij een voetbalteam. Zoek iets waarvan je kan genieten en start!

Wil jij hulp krijgen om te starten met sporten, lees dan: Voedingsschema en trainingsschema 1 maand
Volg ToGet-There


Are you ready?

Schrijf je in en bereik samen
met To Get-There je doelen!

Spread the word!