Zestigers reageren bijna net zo goed op krachttraining als dertigers

Als mannen van zestig gaan krachttrainen, dan bouwen ze niet zoveel spiermassa op als mannen van dertig. Maar je moet het verschil ook niet overdrijven. Zestigers die gaan krachttrainen zijn nog steeds uitstekend in staat om hun spieren groter en sterker te maken. Dat blijkt uit een studie die Amerikaanse bewegingswetenschappers in 1999 publiceerden in de Journal of Applied Physiology.

 

Studie

De onderzoekers experimenteerden met twee groepen mannen. De ene groep was gemiddeld 30 jaar oud, de tweede gemiddeld 62 jaar. Alle proefpersonen waren fit, maar hadden nog niet eerder met gewichten getraind.Gedurende 10 weken lieten de onderzoekers de mannen op dezelfde manier krachttrainen.

 

Resultaten

Gedurende de tien weken die het onderzoek in beslag nam, steeg de concentratie vrij testosteron tijdens rust bij de dertigers. Dat gebeurde niet bij de zestigers.

Zestigers reageren bijna net zo goed op krachttraining als dertigers

Bij de zestigers nam gedurende het experiment de concentratie cortisol tijdens rust af. Dat gebeurde niet bij de dertigers.

Zestigers reageren bijna net zo goed op krachttraining als dertigers

Vlak na een training vonden de onderzoekers in het bloed van beide groepen mannen een verhoogde concentratie IGF-1. De toename van dat hormoon was groter bij de dertigers.

Zestigers reageren bijna net zo goed op krachttraining als dertigers

De hormoonhuishouding van dertigers reageert dus anders op krachttraining dan die van zestigers. Beide groepen bouwden in de 10 weken echter spiermassa op. De toename van de spiermassa bij de dertigers was echter groter dan bij de zestigers.

MCSA = total thigh muscle cross-sectional area.

Zestigers reageren bijna net zo goed op krachttraining als dertigers

De toename van de kracht was bij beide groepen even groot.

 

Conclusie

Het meest verrassende uit het onderzoek is niet dat dertigers meer testosteron en IGF-1 aanmaken dan zestigers. Ook de ontdekking dat de jongere mannen na een workout meer extra IGF aanmaken dan de oudere mannen is niet verbazingwekkend. Wel verbazingwekkend is dat, ondanks de duidelijke hormonale verschillen, het effect van de krachttraining op spiermassa en kracht in beide groepen elkaar zo weinig ontloopt.

 

Bron:
J Appl Physiol (1985). 1999 Sep;87(3):982-92.

Volg ToGet-There


Are you ready?

Schrijf je in en bereik samen
met To Get-There je doelen!

Spread the word!